Av: Cecilia, Stadsbiblioteket
Där barnen är kungar av Delphine de Vigan
Nu blir det mera franskt och ytterligare ett intressant författarskap: Delphine de Vigan, en författare med en rad böcker och priser bakom sig. Hon skriver ofta om dagsaktuella ämnen och hon gör det spännande och lättläst, men också väldigt välskrivet – en riktigt bra kombination.
Hennes senaste bok på svenska heter Där barnen är kungar och förutom att vara en spännande historia handlar det om hur mycket man egentligen får exploatera sina barn i sociala medier och när boken kom ut i Frankrike 2021 pågick en intensiv debatt kring detta.
I boken får vi följa Melanie som alltid har haft tv som sin trygghet och nästan enda nöje. Hon följer med stort engagemang olika dokusåpor och drömmer om att bli känd. Som vuxen lyckas hon till slut själv komma med i en dokusåpa, men blir ganska snabbt utröstad och blir då djupt besviken. När hon senare har träffat sin man och fått två barn, kommer hon till slut på ett sätt att uppnå sin dröm om att bli känd: hon startar en youtube-kanal där hon visar upp sina barn och sitt familjeliv.
På något sätt lyckas hon träffa rätt och får fler och fler följare och så småningom både sponsorer och reklamkontrakt. Till slut är barnens tillvaro helt absurd. Deras liv går ut på att spela in filmer till kanalen med otaliga omtagningar. Det blir ständiga ”unboxing-videos” där de ska packa upp saker de får genom olika sponsringsprojekt, eller de ska smaka på olika sorters mat (oftast skräpmat) eller göra utmaningar. De måste ständigt spela en roll, men rollen är att spela sig själv, hemma hos sig själv med sin egen familj.
Allt detta blir abrupt satt på paus när ett av barnen plötsligt försvinner. Boken ändrar karaktär och det blir spännande som en psykologisk thriller. Allt ställs på sin spets och priset för berömmelse och följare visar sig vara högt, kanske orimligt högt.
Boken ställer många frågor till oss om vårt moderna mediala liv – vad gör det med oss som människor? Vilken rätt har man att exponera sina barn i sociala medier? Hur ska barn som vuxna förhålla sig till tusentals klipp och bilder på sig själva som de inte har kontroll över? Kan man radera sina digitala avtryck? I de Vigans bok ställs allt detta på sin spets i en alltmer science fiction-liknande tillvaro.